12 cze 2022

Jak zwiększyć moc i moment obrotowy silnika samochodowego (8 kroków)?

Jeśli jest coś, czego nie można mieć za dużo, to są to konie mechaniczne i moment obrotowy w samochodzie. Kiedy kupujesz samochód, zwracasz uwagę na poziom jego osiągów, ale co zrobić, jeśli chcesz więcej? Przedstawiamy kilka prostych sposobów na zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika Twojego samochodu.

Najprostszym sposobem na zwiększenie mocy i momentu obrotowego w samochodzie jest tuning ECM za pomocą chipa. Możesz także zainstalować wlot zimnego powietrza lub większy układ wydechowy, aby uzyskać jeszcze większą moc.

Niektóre z tych sugestii są tanie, podczas gdy inne będą bardziej kosztowne. Zastosuj jedną z nich i sprawdź, jak zadziała, lub zdecyduj się na kilka, aby dostroić osiągi swojego pojazdu. Oto pełna lista sposobów na zwiększenie mocy i momentu obrotowego Twojego samochodu:

Spis treści pokaż Jak zwiększyć moc i moment obrotowy samochodu 1. Zainstaluj wlot zimnego powietrza 2. Przeinstaluj komputer 3. Dodaj układ wydechowy o wysokiej wydajności 4. Zainstaluj turbosprężarkę 5. Zamontuj turbosprężarkę 6. Dodaj zestaw podtlenku azotu 7. Zainstaluj wyczynowy wałek rozrządu 8. Przeprowadź tuning

Jak zwiększyć moc i moment obrotowy samochodu

1. Zainstaluj wlot zimnego powietrza

Zimne powietrze to gęste powietrze. Gdy powietrze jest zimniejsze, jest go więcej na objętość. Jest to ten sam stan, który można zaobserwować, gdy balonik znajdzie się w zimnym powietrzu. Koncepcję tę można jednak wykorzystać na swoją korzyść, jeśli chodzi o osiągi silnika.

Im gęstsze jest powietrze, tym więcej go dostanie się do silnika. Ponieważ więcej cząsteczek powietrza miesza się z paliwem, można zauważyć większą moc. Zasadniczo, im lepiej silnik oddycha powietrzem, tym większy potencjał mocy jest do wykorzystania.

Stosując wydajny wlot zimnego powietrza, masz pewność, że do silnika dostają się ogromne ilości zimnego powietrza. W niektórych przypadkach wloty zimnego powietrza mogą zasysać trzykrotnie większą ilość powietrza niż wloty fabryczne.

Więcej: 10 najlepszych zestawów dolotowych zimnego powietrza

2. Przeinstaluj komputer

Za pomocą prostego urządzenia można łatwo przeprogramować komputer pojazdu. Niektóre modele zawierają nawet wstępnie ustawione konfiguracje pozwalające uzyskać większą moc, wyższy moment obrotowy lub bardziej wydajną pracę. W zależności od tego, jakiego tunera użyjesz, możesz zyskać wiele koni mechanicznych.

Jednak ostatnio przepisy zaczęły ograniczać niektóre z tych systemów, ponieważ wpływają one na zużycie paliwa i emisję spalin. Aby ustalić, który tuner ECU jest odpowiedni dla danego zastosowania, należy przeprowadzić pewne badania.

Może to być bardzo opłacalne, zwłaszcza jeśli masz samochód z silnikiem turbo. Wtedy często można oczekiwać przyrostu mocy o 10-50 KM po jednym dostrojeniu w cenie od 100 do 800 USD.

3. Dodaj wysokiej jakości układ wydechowy

Układ wydechowy musi być sprawny, aby zapewnić maksymalną wydajność. W skład układu wydechowego wchodzi wszystko od silnika w tył, w tym kolektory lub kolektor wydechowy, rura spustowa, rezonator, katalizator i tłumik.

W zależności od budżetu można zmodernizować wszystkie te części lub tylko jedną z nich. W przypadku układu wydechowego o swobodnym przepływie uzyskuje się rury o większej średnicy. Taka konstrukcja zapewnia szybsze wydalanie spalin z samochodu, co pozwala na szybsze pobieranie tlenu. Im dłużej trwa ten proces, tym większy spadek mocy będzie zauważalny.

Powiązane: Wydech z prostą rurą - zalety a wady

4. Zamontuj turbosprężarkę

Doładowanie wpływa korzystnie na moc i moment obrotowy silnika samochodu w podobny sposób, jak wlot zimnego powietrza. Jednak turbosprężarka spręża paliwo i powietrze, co w niektórych przypadkach zwiększa moc o ponad 50%.

Doładowanie ma kilka zalet w porównaniu z turbosprężarką. Ponieważ jest to konstrukcja z napędem paskowym, najlepiej sprawdza się w silnikach sześciocylindrowych. Ponadto, nie trzeba instalować intercoolera, więc jest mniej elementów, które mogą ulec uszkodzeniu.

Ponadto w większości przypadków supersprężarka jest łatwiejsza w montażu niż turbosprężarka. Nie są one jednak tanie. Za ten rodzaj natychmiastowej mocy, którą otrzymuje się po naciśnięciu pedału gazu, trzeba zapłacić.

5. Zamontuj turbosprężarkę

Sprężarka otrzymuje swoją moc z paska łączącego ją z silnikiem, natomiast turbosprężarka otrzymuje moc z gazów przepływających przez wydech. Ponieważ turbosprężarka przetwarza energię, jest uważana za niezwykle wydajne unowocześnienie.

Jednak turbosprężarki są również narażone na tzw. opóźnienie lub zwłokę. Ponadto, przy zastosowaniu turbosprężarki można uzyskać wzrost mocy o około 25%, czyli mniej niż w przypadku doładowania.

RELATED: Co to jest Turbo Lag i Turbo Spool?

6. Dodaj zestaw podtlenku azotu

Podtlenek azotu stał się popularny w serii Szybcy i Wściekli, ale istnieje o wiele dłużej. Zasadniczo, zestaw podtlenku azotu działa jak przenośne turbo lub turbosprężarka, pozwalając na łatwe przenoszenie go pomiędzy różnymi pojazdami.

Podtlenek azotu znajduje się w pojemniku, który wytwarza więcej powietrza. Podobnie jak w przypadku wlotu powietrza, im więcej powietrza zostanie wpompowane do silnika, tym większa będzie jego moc.

Jednak niektóre stany zakazały używania zestawów NOS, co czyni je nielegalnymi. Mogą one również kosztować od 900 do 3000 USD, więc ich instalacja będzie wiązać się z dużymi wydatkami. Możesz jednak połączyć zestaw nitro z turbosprężarką lub supersprężarką, aby uzyskać maksymalną moc.

7. Zainstaluj wydajny wałek rozrządu

Wałek rozrządu jest odpowiedzialny za rozrząd i czas otwarcia zaworów. Zmieniając tę funkcję i czas otwarcia zaworów, można zwiększyć przyspieszenie i moc silnika samochodu.

Wysokowydajna krzywka pozwala osiągnąć pożądane zmiany. Nie jest to jednak tania modernizacja i spowoduje, że silnik będzie głośniejszy, co nie zawsze jest czynnikiem negatywnym.

8. Przeprowadzenie tuningu

Najprostszym sposobem na zwiększenie mocy i poprawę osiągów jest regularne przeprowadzanie tuningu. Jeśli samochód ma stare, uszkodzone części, silnik nie będzie optymalnie pracował.

Zacznij od regularnej wymiany oleju. Gdy olej ulega zabrudzeniu i zanieczyszczeniu, zwiększa się tarcie. To nie tylko szkodzi osiągom, ale także powoduje większe zużycie silnika. Konwencjonalny olej należy wymieniać co 3000 mil, podczas gdy wiele olejów syntetycznych wystarcza nawet na 10 000 mil. Nie należy zapominać o jednoczesnej wymianie filtra oleju.

RELATED: Ile kosztuje przegląd techniczny?

Skoro już jesteśmy przy filtrach, warto wymienić także filtr powietrza. Jeśli silnik nie może oddychać, nie można oczekiwać, że będzie osiągał maksymalną moc.

Na koniec, jeśli zauważysz problemy z wydajnością, sprawdź świece zapłonowe. Nowe świece zapłonowe są niezbędne do uzyskania lepszych osiągów, dlatego warto rozważyć wymianę fabrycznych świec miedzianych na irydowe.

Chociaż te czynności konserwacyjne nie przyczynią się do zwiększenia mocy silnika powyżej specyfikacji fabrycznych, zapewnią, że silnik będzie produkował wszystko, do czego jest zdolny.

Zobacz również