Kierownica trzęsie się podczas jazdy samochodem?
Jest to bardzo częsty problem, który wiele osób po prostu ignoruje.
W rzeczywistości ignorowanie tego problemu jest bardzo złym pomysłem, ponieważ może on doprowadzić do szybkiego zużycia innych części zawieszenia, co z kolei spowoduje jeszcze wyższe koszty naprawy.
Najczęstszą przyczyną drżenia kierownicy jest niewyważenie lub uszkodzenie przednich opon lub obręczy. Może to być również spowodowane wadliwymi wirnikami hamulcowymi, zwłaszcza jeśli występuje podczas hamowania. Inne przyczyny to zła geometria kół lub inne uszkodzone części zawieszenia.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych przyczyn drżenia kierownicy.
Spis treści pokaż 6 Przyczyny drżenia kierownicy 1. Złe opony przednie 2. Obręcz lub piasta koła 3. Wirniki hamulcowe 4. Ustawienie kół 5. Tuleje wahaczy 6. Końcówki drążków kierowniczych 2 Przyczyny drgań kierownicy podczas hamowania 1. Przednie tarcze hamulcowe 2. Tuleje wahaczy6 Przyczyny drżenia kierownicy
1. Złe opony przednie
Najczęstszą przyczyną drżenia kierownicy podczas jazdy jest bez wątpienia uszkodzona lub niewyważona opona.
Po zamontowaniu opony na obręczy należy wyważyć ją za pomocą ciężarków, aby upewnić się, że jest idealnie wyważona.
Po pewnym czasie ciężarki mogą się poluzować i powodować drżenie kierownicy, jeśli przednie opony straciły ciężarki.
Może to być również spowodowane uszkodzeniem opony. Należy sprawdzić, czy przednie opony nie mają żadnych uszkodzeń, a jeśli ich nie ma - zlecić wyważenie ich w warsztacie.
Jest to najczęstsza przyczyna drgań zarówno przy małych, jak i dużych prędkościach. Jeśli jednak drżenie występuje przy małej prędkości, jest to raczej uszkodzenie opony.
2. Obręcz lub piasta koła
Inną powszechną przyczyną jest uszkodzenie felgi, jeśli uczestniczyłeś w małym wypadku lub często jeździsz po wyboistych drogach.
Małe uszkodzenia można naprawić na obręczy, ale w przypadku poważniejszych uszkodzeń być może trzeba będzie wymienić całą obręcz.
3. Wirniki hamulcowe
Jeśli wirniki hamulców są zardzewiałe i zużyte, istnieje duże prawdopodobieństwo, że to właśnie one są przyczyną drżenia kierownicy, zwłaszcza jeśli w dowolnym momencie doszło do przegrzania wirników hamulców.
Można to łatwo sprawdzić, lekko naciskając pedał hamulca przy wyższych prędkościach - jeśli problem się nasila, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przyczyną są właśnie wirniki hamulcowe.
RELATED: 6 przyczyn trudności z kręceniem kierownicą
4. Geometria kół
Wadliwa geometria kół może spowodować, że opony będą się kierować w różnych kierunkach, co spowoduje obijanie się i drżenie kierownicy.
Może się to zdarzyć zwłaszcza wtedy, gdy jednocześnie występują inne zużyte części zawieszenia.
5. Tuleje wahaczy
Tuleje wahaczy utrzymują opony w stałej pozycji, dzięki czemu nie chwieją się one przy większych prędkościach.
Jeśli tuleje są zużyte, może się to zdarzyć zwłaszcza podczas hamowania samochodem.
6. Końcówki drążków kierowniczych
Wewnętrzny i zewnętrzny drążek kierowniczy utrzymuje koło w odpowiednim położeniu podczas jazdy z większą prędkością. Dość często zdarza się, że drążki te ulegają zużyciu i nie utrzymują opon w ustalonej pozycji.
Nie jest to bardzo częste, ale jeśli próbowałeś już wszystkiego innego, istnieje szansa, że powinieneś sprawdzić końcówki drążków kierowniczych.
ZWIĄZANE: Samochód trzęsie się po zatrzymaniu lub na biegu jałowym - typowe przyczyny
2 Przyczyny drżenia kierownicy podczas hamowania
Inny problem może wystąpić, gdy kierownica drży tylko podczas hamowania samochodu. Oto 2 najczęstsze przyczyny takiego stanu rzeczy.
1. Przednie tarcze hamulcowe
Najczęstszą przyczyną drżenia kierownicy podczas hamowania są bez wątpienia przednie tarcze hamulcowe.
Jest to szczególnie prawdopodobne, jeśli kiedykolwiek przegrzałeś tarcze hamulcowe lub jeśli są one bardzo zardzewiałe po długim okresie eksploatacji.
Niewyważone wirniki hamulcowe zdarzają się w wielu nowych samochodach i stanowią coraz większy problem w samochodach takich jak BMW i Audi.
2. Tuleje wahacza
Jeśli wymieniłeś przednie tarcze hamulcowe, a problem nadal występuje, najprawdopodobniej problem dotyczy części przedniego zawieszenia, takich jak tuleje wahacza lub zużyty drążek kierowniczy.