21 kwi 2022

Czy można używać wody zamiast płynu chłodzącego? (Dlaczego nie należy)

Czy zdarzyło Ci się kiedyś wlać wodę do zbiornika płynu chłodzącego w swoim samochodzie zamiast płynu niezamarzającego? Nie byłbyś pierwszą osobą, która tak zrobiła. Wiele osób uważa, że dodawanie wody destylowanej zamiast płynu chłodzącego jest w porządku, zwłaszcza jeśli mieszkasz w gorącym klimacie. W końcu po co Ci płyn zapobiegający zamarzaniu, jeśli temperatura nigdy nie spada poniżej 32 stopni Fahrenheita? Czy zatem używanie wody zamiast płynu chłodzącego jest bezpieczne?

Oczywiście, woda jest tańsza i może zapobiegać przegrzaniu, ale to nie wszystko, do czego płyn chłodniczy się nadaje. Jest on potrzebny do prawidłowego działania układu chłodzenia. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zawartość show Czy można używać wody zamiast płynu chłodzącego? Różnice między płynem chłodzącym a wodą 1. Punkt wrzenia 2. Punkt zamarzania 3. Ochrona przed korozją Co to jest płyn chłodzący/zamarzający? Jak działa płyn chłodzący? Dlaczego płyn chłodzący jest ważny? Właściwy sposób dolewania płynu chłodzącego

Czy można używać wody zamiast płynu chłodzącego?

W sytuacjach awaryjnych, gdy masz dostęp tylko do wody, możesz użyć wody zamiast płynu chłodzącego. Zaleca się napełnienie układu odpowiednią mieszanką płynu chłodzącego natychmiast po naprawieniu wycieku. Na dłuższą metę nie należy jeździć wyłącznie z wodą.

Zdecydowanie nie zaleca się długotrwałego korzystania wyłącznie z wody, nawet jeśli mieszka się w ciepłym klimacie. Używanie wyłącznie wody może spowodować rdzę wewnętrzną, przegrzanie i inne problemy z silnikiem.

Różnice między płynem chłodzącym a wodą

1. Punkt wrzenia

Niewiele osób zastanawia się nad różnicą temperatury wrzenia między wodą a płynem chłodniczym. Jest jednak oczywiste, że temperatura robocza pojazdu będzie wyższa niż temperatura wrzenia wody (212°F).

Po zmieszaniu płynu niezamarzającego z glikolem etylenowym w proporcji 50/50, temperatura wrzenia wzrasta do 223°F. Ta wartość jest znacznie bliższa temperaturze pracy silnika. Zastosowanie bezwodnego płynu chłodzącego zmienia temperaturę wrzenia do 375°F lub więcej.

Bez środka zapobiegającego zamarzaniu silnik pojazdu będzie się przegrzewał. Znajdujący się w nim płyn zagotuje się i odparuje, zmuszając do zatrzymania pojazdu, aby silnik mógł się ochłodzić. Dopuszczenie do przegrzania silnika może również spowodować jego poważne uszkodzenie.

2. Punkt zamarzania

Jeśli mieszkasz w chłodniejszym klimacie, może być odwrotnie. Bez środka zapobiegającego zamarzaniu w układzie chłodzenia może on zamarznąć.

Gdy chłodnica zamarznie, pojawiają się poważne problemy. W rzeczywistości chłodnica może pęknąć, czyniąc układ chłodzenia bezużytecznym.

3. Ochrona przed korozją

Z czasem minerały zawarte w wodzie tworzą w chłodnicy osady, które mogą spowodować, że przestanie ona działać prawidłowo. Woda jest również korozyjna dla metalu, więc rdza będzie się szybciej tworzyć. Oba te zjawiska są niebezpieczne dla silnika samochodu, dlatego płyn chłodzący ma specjalne dodatki, które zapobiegają tworzeniu się rdzy.

Mieszając płyn niezamarzający, należy zawsze używać wody destylowanej, ponieważ nie zawiera ona żadnych zanieczyszczeń. Dzięki odpowiedniej mieszance elementy metalowe są odpowiednio chronione, co zapewnia ich długą żywotność.

Co to jest płyn chłodzący/zamrażający?

Terminy płyn chłodzący i środek zapobiegający zamarzaniu są często używane zamiennie, mimo że nieco się od siebie różnią. Środek zapobiegający zamarzaniu jest wytwarzany z glikolu etylenowego lub propylenowego, dzięki czemu płyn chłodzący pozostaje w postaci płynnej, zapewniając maksymalną ochronę.

Płyn zapobiegający zamarzaniu miesza się z wodą destylowaną w proporcji 50/50, co czyni go płynem chłodzącym. Płyn zapobiegający zamarzaniu jest dostępny w różnych kolorach: zielonym, różowym, żółtym, czerwonym, niebieskim lub pomarańczowym. Kolory te ułatwiają identyfikację właściwego typu płynu zapobiegającego zamarzaniu dla danego pojazdu.

RELATED: 10 najlepszych płynów zapobiegających zamarzaniu i chłodzących do silników

Jak działa płyn chłodzący?

Podczas jazdy samochodem silnik wytwarza dużo ciepła i musi być stale chłodzony, aby mógł prawidłowo pracować. Jeśli silnik nie byłby chłodzony, mogłoby to doprowadzić do jego całkowitej awarii.

Układ chłodzenia kieruje przepływ płynu chłodzącego do kanałów w bloku silnika oraz do głowic cylindrów. Gdy płyn chłodzący przepływa przez silnik, pochłania ciepło.

Podgrzany płyn przemieszcza się z silnika do chłodnicy. Przepływając przez cienkie rurki chłodnicy, ulega schłodzeniu dzięki powietrzu napływającemu z przodu pojazdu. Do chłodzenia chłodnicy służy również wentylator nadmuchujący ją.

Schłodzony płyn ponownie wędruje z chłodnicy do silnika. Taki obieg płynu chłodzącego napędza układ chłodzenia.

Dlaczego płyn chłodzący jest ważny?

Gdy ciepło wytwarzane przez silnik spalinowy nagromadzi się, może to spowodować liczne problemy, których naprawa jest kosztowna. Może dojść nie tylko do pęknięcia uszczelki głowicy, ale także do wypaczenia głowicy cylindra i poważnego uszkodzenia silnika.

Woda w silniku powoduje odparowanie i zagotowanie płynu, przez co pojazd pozostaje bez płynu. Z drugiej strony, w zimnym klimacie istnieje większe ryzyko, że woda zamarznie, co prowadzi do pęknięć w chłodnicy, pęknięcia bloku silnika lub awarii rdzenia nagrzewnicy.

Każdy producent samochodów ma inną konfigurację układu chłodzenia, co wymaga zastosowania określonego płynu chłodzącego w celu zapewnienia pełnej ochrony. Nie należy używać płynu niezamarzającego innego niż zalecany, gdyż może to przynieść więcej szkody niż pożytku.

Właściwy sposób dolewania płynu chłodzącego

Przed rozpoczęciem pracy należy sprawdzić poziom płynu chłodzącego. Nie należy otwierać korka chłodnicy, gdy silnik jest gorący, ponieważ w jego wnętrzu wytworzyło się ciśnienie, które może doprowadzić do rozpylenia gorącego płynu po zdjęciu korka.

Po ostygnięciu silnika należy otworzyć korek zbiornika płynu chłodzącego. Można zajrzeć do środka lub sprawdzić poziom płynu, odczytując oznaczenia na bocznej ściance zbiornika.

Jeśli potrzebna jest większa ilość płynu chłodzącego, należy zmieszać płyn niezamarzający zgodnie z instrukcją, używając wody destylowanej. W przypadku zakupu wstępnie zmieszanego płynu chłodzącego można pominąć ten krok.

Wlej płyn chłodzący do zbiornika przelewowego, ale nie napełniaj go do pełna, ponieważ płyn rozszerza się pod wpływem ciepła. Jeśli pojazd nie jest wyposażony w zbiornik przelewowy, można wlać płyn bezpośrednio do chłodnicy, ale nie należy przekraczać oznaczenia "full".

Załóż z powrotem korek i uruchom silnik. W tym czasie należy również sprawdzić, czy w chłodnicy i przewodach nie ma wycieków. Dbałość o układ chłodzenia z użyciem odpowiedniego płynu gwarantuje, że silnik będzie pracował tak, jak powinien.

Zobacz również